vineri, 19 septembrie 2008

F de la fumat

Care este asemanarea intre tigari si droguri? Va spun eu: amandoua creeaza dependenta. Care este diferenta? Efectele negative ale drogurilor sunt vizibile ochiului si apar si foarte repede. Pe de alta parte, la tigari situatia nu e asa. Efectele pot aparea si peste zeci de ani. Si chiar si atunci sa nu fie vazute de lume. Poate fi cancer, sau poate fi distrugerea unor organe etc.

Luand asta in considerare, de ce este permisa vanzarea tigarilor, tigaretelor etc? Chiar asa a ajuns omenirea sa fie calcata in picioare de niste corporatii care nu vor altceva decat sa se imbogateasca? Nu e suficient ca viata nu e asa lunga, trebuie sa ajutam si la scurtarea ei?

De ce oamenii reactioneaza asa...prost?! Ne facem rau singuri, si mai dam si bani pentru asta! O dovada clara de... Hai daca pe cei mai in varsta (care fumeaza si care inca traiesc), e mai greu sa ii condamni pentru ca se stie ca nu e deloc usor sa renunti la fumat, cei tineri nu mai au nici o scuza. Stiu care sunt riscurile, au prea multe exemple de unde pot invata...si totusi nu au puterea sa spuna "Nu". 

O alta substanta de care o anumita parte a populatiei este dependenta este insulina. Pentru diabetici. Si totusi, cel putin la noi in tara mereu sunt probleme, mereu nu sunt bani pentru insulina si asa mai departe. O substanta fara de care lumea ar muri sigur. Si totusi, toata lumea are bani pentru tigari. Dar nu pentru insulina. De ce trebuie sa fie interzise doar lucrurile care creaza efecte negative imediate? Asta inseamna minte ingusta. Lipsa de perspectiva. 

Indeajuns cu vorba. Degeaba stau si scriu pe un amarat de blog citit de multe prea putine persoane. Tot ce pot sa fac acum, este sa-i ajut pe cei din jurul meu. Mai departe, mai tarziu si cu ajutorul lui Dumnezeu, sper ca voi putea face ceva mult mai important si cu un impact mult mai mare. 

Si uite ca desi vroiam sa incep un post in care sa blamez guvernele si marile corporatii am ajuns tot la "end-user". Pentru ca ei au puterea de a alege. Ei pot sa zica 'Nu fumez' sau sa zica 'Ma duc sa imi bat joc de viata'. Motivele lor imi sunt neclare, spre deosebire de motivele celorlalti. 


V

ps. nu se poate sa nu bag si niste cifre. Am ales totusi ceva mai...altfel. In grupul Nike+ exista un challenge. Fumatori vs nefumatori. Nu mai e cazul sa spun cine a castigat
Iata numerele:
Fumatori : 20.626 km alergati
Nefumatori: 155.636 km alergati
Si asta doar din partea celor care s-au inscris aici. Eu de exemplu nu m-am inscris ca nu are sens. Am ales alte challenge-uri.


pps. daca acest post este citit de vreun fumator, nu imi cer scuze fata de el/ea. Friend or foe, deal with it!

9 comentarii:

Wabbit spunea...

De fapt,poti sa te lasi de fumat relativ usor.
Uite,si chiar daca nu ai avea vointa,daca ai fii ocupat,ai fuma mult mai putin.
And that corporation thingie,money,bla bla,nu tine frate.
Adica pana mea,gandeste-te la ceva mult mai "de cacat"ish,gen motorsports [all motorsports].Unii spun "nu mai consumati rezervele de combustibil","stop it with C02 emissions",dar avem F1 [masini care consuma 100%,yes 100%],avem Nascar,avem curse cu marci [doar au fost si la Constanta acum o luna],etc.Like dat shit don't make this planet sick.F.U.! [F.U. nu e o universitate].The same is with the corp. that are in the tobacco industry.It's all about the money.WE'RE RICH,BITCH!
Vorba lui Maxy Jazz,"Greed is a weapon of mass destruction"

Wabbit spunea...

Si tutunul ca tutunul,dar stai sa vezi iarba.
Bine,nu la vanzari,cat la stari,efecte,etceteraness.Ooooh boy!
And no,if u smoke pot,u won't turn into harry potter.

Illuminatus spunea...

Prietene, nu ai inteles.
Iarba nu o cumpara oricine de la chioscul de la coltul strazii. Ideea e ca din cauza presiunii corporatiilor tigarile sunt vandute peste tot si oricine poate cumpara legal asa ceva!
Stiu ca vor sa se imbogateasca toti. Nu am zis ca de ce pune Danone nu stiu ce substanta in iaurt ca sa reziste mai mult si care se poate sa ne faca rau.

Eu ma intreb de ce nu este interzisa vanzarea tigarilor. Si aici intervin corporatiile.
E mai clar?

Wabbit spunea...

De fapt,aici intervine Guvernele.
Sheesh,haven't you heard of excise? :))
Oh well,nu ma intereseaza cine PLM,PRM,PD-L intervine.Ideea e ca,daca fumezi iarba,"se fura curent",iar masinile F1 sunt pentru un activist Greenpeace,precum Mandingo's schlong to a 18 years-old tight skank.
No logic whatsoever.
Si da,iarba nu o cumperi de la chioscul de la coltul strazii,ci de la coltul strazii,sau de la chioscul din spatele blocului.Take me to your dealer.I mean leader.

Anonim spunea...

Eu ma intreb de ce nu este interzisa vanzarea tigarilor.

Eu mă întreb de ce nu li se interzice oamenilor să alerge. Ziceai într-un post de mai devreme că eşti addicted, iar cardiacilor ştii bine că nu le face bine.

Sau, de pildă, de ce nu e interzisă Coca-Cola, că doar e îndulcită cu aspartam şi dă şi ăla depedență. Corporațiile, nu?

Nu sunt interzise pentru că fiecare e liber să îşi f*tă organele interne după propria plăcere. Cine se-apucă de fumat for a living şi-o face cu mâna lui.

Compararea tutunului cu drogurile vine, evident, de la cineva care n-a avut în viața lui de-a face cu drogurile. Atunci când, ca să te laşi de fumat, va trebui să mergi şase săptămâni la dezintoxicare, iar dacă nu fumezi o tigare două zile ajungi la spital în şoc, comparația o să reziste. Până atunci, datul la labă e mult mai asemănător cu drogurile.

Personal, activiştii anti-fumat mi se par cel puțin la fel de imbecili ca martorii lui Iehova care vin la uşă să mă convertească. Nu mă-nțelege de-andoaselea, ştii bine că nu fumez (mai trag ocazional câte-o narghilea, şi foarte rar din țigare dacă îmi face cineva poftă), şi mi se pare ok ca toate unitățile să aibă locuri speciale pentru fumători şi nefumători. Dar de-aici până la campaniile masive care, în loc să fie campanii de informare, sunt campanii de îndoctrinare în toată regula, cu un vocabular bombastic şi studii ştiințifice inventate, e cale lungă.

Anonim spunea...

wow... there are some foes here !
Sa-nteleg ca e nu e cu nimic mai rau sa fumezi decat sa faci "lucru manual" :)) Jesus, magarii sa caute alte vite si sa vorbeasca :| Atata timp cat esti indeajuns de cretin incat sa itzi creezi o dependenta fata de un lucru care iti macina sanatatea incetul cu incetul... ia incearca sa te arunci si intr-o fantana, pentru ca nu creeaza dependenta, doar face "putin" rau sanatatii !
So, tot ceea ce face rau si creeaza dependenta nu ar trebui comercializat, deci oamenii cu fumatul... just be quiet and destroy yourself ;)
Also 4 animalul ala: alergatul este un lucru care itzi ajuta sanatatea, si nu se vinde, iar cei care au probleme cardiace nu ar trebui sa il faca, exista si alte modalitati de a face sport si de a te mentine fizic... concluzie, magarii sa fumeze, oamenii normali fac sport
Concluzia, fumatorii, drogatii si alcoolicii, toti sunt dependenti de ceva care le face rau. In ce masura... in functie de cat itzi rezista corpul; insa fumatul si drogurile sa se comercializeze e ca si cum ai vinde moarte lenta sau moarte rapida in pachet de 10/20 sau orice alta modalitate de a cumpara.
Sanatatea e mai pretioasa decat mofturile de jjmacheri :| !

Illuminatus spunea...

Atunci si eu ma intreb de ce nu se interzic vitezele mai mari de 20-30km ale autoturismelor.
Ce, n-am voie sa merg cu 200km/h si sa imi f*t organele in stalp cum vreau eu?

Nu spun acum ca numai aici e ceva aiurea. Intradevar si multe alte lucruri comercializate sunt daunatoare. Uitandu-ne numai la produsele McDonalds care pot fi luate de absolut oricine. Dar CEL PUTIN alea iti fac rau doar tie, nu si celorlalti din jur.

Cat despre alergat...chiar nu are legatura.

Anonim spunea...

Dar CEL PUTIN alea iti fac rau doar tie, nu si celorlalti din jur.

Şi dacă fumezi singur, cui îi faci rău?

Pe mine mă enervează posturile de genul ăsta şi campaniile anti-fumat din următoarele motive:

1. Toate bâzâie de dependență şi aseamănă țigările cu drogurile pe criteriul ăsta. Ăştia sunt copiii nebăgați în seamă ai secolului 21; țigările seamănă cu drogurile cum seamănă berea cu absintul. Cu copywriterii care scriu materialele alea n-am nimic, însă imbecililor care le comandă le-aş injecta cocaină trei zile la rând, ca să vadă ce înseamnă, de fapt, dependența.

2. Toate "studiile" citate sunt făcute de diverse companii de sănătate. Vreun studiu universitar care arată beneficiile? Vreo mențiune despre uzul medical al nicotinei (sau al dopaminei, datorită căruia nicotina dă de fapt dependență)? Nu? Anyone?

3. Nu sunt campanii de informare, ci de convertire. Dacă ar fi nişte campanii de informare corectă, cu cifre (reale) şi puse altfel decât de-a-mboulea*, ar fi în regulă. Dar nu, campaniile astea mai au un pic şi îți explică faptul că țigările îți ucid copiii, îți bat părinții, îți violează sora şi dealtfel te violează şi pe tine, de vreme ce le sugi zilnic, cam cum îmi explică mie martorii lui Iehova că dacă nu mă alătur lor, o să ard în iad.

Face it people: dacă fumezi două-trei țigări pe zi, mori de bătrânețe înainte să te omoare țigările. Ştiți pe cineva care mânca sănătos, făcea 20-30 de minute de mişcare zilnic, nu bea cafea sau alcool, ci doar fuma şi a făcut cancer la plămâni la 40 de ani şi a murit? Nu? Mă gândeam eu.

Felul în care fiecare îşi distruge sănătatea (informat) e treaba lui. Eu m-am lăsat de fumat în clasa a noua, pentru că îmi făcea extrem de prost la voce, de care aveam nevoie. În rest, toate campaniile pe care s-a cheltuit cât s-a cheltuit m-au lăsat reci. Omg, won't somebody think of the children...

Aşa că vezi, healh (adică health, presupun?), nu-s numai are de jmecheri. Sfaturile care nu sunt cerute, dar sunt băgate pe gât, au cele mai puține șanse de a fi urmate ;-).

Ce, n-am voie sa merg cu 200km/h si sa imi f*t organele in stalp cum vreau eu?

Exact. Ce treabă am eu cu cum îți f*ți tu organele, că doar sunt organele tale. Atâta vreme cât nu mergi cu 200 la oră pe drumuri publice, să fii sănătos.
___

* Chiar citisem într-o asemenea campanie că wow, țigările conțin materiale radioactive, cum ar fi uraniul, într-o proporție cu (multe zero-uri după virgulă) la nu ştiu câte sute de grame. Dintr-un calcul de copii mici, ieşea că dacă fumezi câteva zeci de tone de țigări, faci cam jumătate de gram de uraniu.

Illuminatus spunea...

Toate ar fi bune si frumoase daca s-ar intampla intr-un cadru ideal. In acest mod am scapa de multi tampiti foarte usor. Dar nu se intampla asta. Sunt oameni care merg cu 200 la ora, pe drumuri publice intra in stalp dar pana acolo ii mai ia si pe altii cu el. Cu tigarile la fel. Bun, fumeaza singur in casa, problema lui, sanatatea lui. Dar dupa aceea va simti nevoia sa faca acelasi lucru oriunde ar fi...iar asta inseamna sa-i 'deranjeze' si pe altii.