sâmbătă, 18 aprilie 2009

Cititul

Am facut imensa greaseala sa termin ultima carte cu Asimov care o aveam inainte de mini-vacanta de Pasti. Asa ca m-am trezit la munte fara nici o carte de citit. Cum ultimile (min) 5 carti care le-am citit au fost in engleza, am vrut sa continui acest trend insa sanse destul de mici sa gasesc o asemenea carte aici, in Sinaia.

Neavand alta solutie, am luat pe net ultima carte a lui J.K. Rowling - Harry Potter si Talismanele Mortii. Astfel ca am citit in nici doua zile 621 de pagini si pot sa spun cateva lucruri despre aceasta experienta.
- In primul rand este extrem de obositor sa citesti atatea pagini pe monitorul de la calculator. Ochii imi sunt rosii. E drept, nici nu am la mine perechea potrivita de ochelari.
-In al doilea rand, este destul de incomod. Trebuie sa stau in aceeasi pozitie mult prea mult timp. Ba mai rau, trebuie sa stau la o masa ceva. Nu pot sa stau intins pe un pat sau pe un sezlong afara sa citesc in voie.
- Vorbind despre afara, cu greu se poate citi la soare de pe monitor.

Evident nu puteam sa nu ma gandesc oare cum ar fi sa citesc folosind acele dispozitive de la Sony sau de la Amazon (Kindle). Din cate am inteles, aceasta tehnologie E-Ink inlatura majoritatea problemelor care le-am avut si despre care am scris mai sus. Dispozitivul de la Amazon permite stocarea a sute de carti si citirea lor fara probleme. Avand dimensiunea unei foi A4 se rezolva si problema comoditatii. Textul este foarte clar, iar probleme la ochi nu apar pentru ca nu este acelasi lucru cu privitul la un LCD.
Ba mai mult, cartile oferite in acel format electronic sunt mai ieftine decat variantele lor 'clasice'.

Si cu toate astea, cu toate problemele inlaturate, cu toate avantajele care le aduce si cu toate ca eu sunt o persoana destul de 'techy', pot spune ca nu nimic nu se compara cu cititul unei carti adevarate. Cu mirosul unei carti proaspat cumparate. Cu placerea de a intoarce fila cu fila pentru a descoperi oare ce mister va fi deslusit de Poirot, ce lume/inventie va fi descrisa de Jules Verne sau...ce vraji mai face Harry Potter :))
Sau placerea pe care o am uitandu-ma in biblioteca vazand toate cartile insirate intr-o anumita ordine, dupa anumite criterii. E adevarat, daca stau sa ma gandesc toata biblioteca din sufragerie ar incapea in doua asemenea dispozitive. Va dati seama cat spatiu as castiga.

Dar nu. Probabil ca mai devreme sau mai tarziu va face parte din viata cotidiana. Aceasta tehnologie sau poate alta si mai buna. Dar nu va fi la fel.
V

Niciun comentariu: