joi, 14 februarie 2008

Windows Vista


Ei bine, e timpul sa zic cate ceva si despre acest sistem de operare. Nu vreau sa discut daca e mai bun sau nu decat XP sau daca linux-ul reprezinta o alternativa viabila la el sau daca mac-ul merita luat in considerare.
Acum cateva zile am avut o problema cu instalarea unei distributii linux care mi-a distrus toata bootarea si nu mai puteam deloc sa intru in win. Am incercat o zi intreaga sa-l repar, la un moment dat reusisem sa intru, l-am folosit ca in oricare alta zi, seara l-am inchis iar dimineata . Era complet terminat.
Am luat un Live CD ubuntu, am baga hdd-ul extern si mi-am copiat fisierele importante.
Pe urma am formatat si reinstalat Windows Vista Business 32-bit.

Prima observatie este ca in timpul instalarii, in momentul in care iti partitionezi hdd-ul si selectezi locatia instalarii s-a intamplat un lucru ciudat. HDD-ul era deja formatat(ntfs) prin GParted. Pentru cei ce nu stiu, GParted este un utilitar asemeni Partition Magic doar ca se scrie pe un cd bootabil si toate operatiunile se fac in afara oricarui sistem de operare. El provine de fapt din linux, scris in c++ etc.(mai multe detalii in link).
Cum partitia era deja pregatita, am ales-o pe aceea pentru a instala win-ul insa, surpriza... nu vroia; imi spune ca nu e compatibila sau ceva de genul asta.
Am mai avut probleme de acest gen asa ca am decis sa sterg partitia si sa fac una noua cu programul din instalare si sa continui procesul. Din nou insa m-am lovit de refuzul de a continua pe partitia ntfs. Eram deja obosit dupa 2 zile si nu stiu cum mi-a trecut prin cap asa ceva dar, efectiv am sters partitia si am ales spatiul nepartitionat pentru instalare si, culmea, a mers! De abia astept sa mai instalez un Vista sa vad daca si in alta parte face la fel sau doar la mine.

A doua observatie. Pentru prima data dupa mult timp mi-am adus aminte sa verific si eu starea sistemului dupa instalare. Astfel, la prima bootare completa, windows-ul ocupa aproape 9 GB iar task manager-ul inregistra 37 de procese active.

Acum dupa ce aproape am terminat de instalat toate programele de care am nevoie, hdd-ul are aproximativ 36 gb ocupati(fara sa pun 2 serii Lost si alte kit-uri) iar in task manager am acum 52 de procese in conditiile in care am doar 3 aplicatii deschise fata de momentul in care booteaza in windows.

Inca nu e rodat cum trebuie, mai trebuie sa-i dezactivez niste optiuni total nefolositoare(precum functia de tablet pc) si pe urma trag concluziile. Bootarea este un pic mai greoaie decat prima data(este si normal) dar acest lucru va fi remediat de stick-ul meu SanDisk(prin readyboost adica).

A treia observatie este mai degraba o consecinta a faptului ca mi-a expirat licenta de Microsoft Office. Am decis ca (daca nu toate) macar 90% din soft-ul pe care il pun sa fie cu licenta sau gratuit (mai multe detalii intr-un viitor post).

Ca o ultima idee, luand toate programele de pe internet, implicit si ultimile lor versiuni am observat niste imbunatatiri semnificative la unele dintre ele care fac viata si mai frumoasa. Un bun exemplu ar fi un gadget pentru Vista Sidebar numit 'App Launcher'. O idee frumoasa ca o implementare de baza in prima faza(si instalat pe pc)si o a doua versiune muult mai elaborata si mai bine cizelata(cea instalat pe notebook).

V

Niciun comentariu: